מבקר המדינה: כשלים בהתמודדות עם ההתחממות הגלובלית

בדו"ח נטען בין היתר שהמשרד להגנת הסביבה לא גיבש תוכנית פעולה לאומית להפחתת הפליטה של גזי חממה, בעוד שהמשרד גיבש תוכנית כזו בהתבסס על עבודת מחקר של חברת מקינזי

ועידת קופנהגן כבר בפתח, ומהווה נושא חם על סדר היום של מדינות העולם המובילות, ודווקא כעת מפרסם מבקר המדינה דו"ח בלתי מעודכן ובלתי מחמיא על התנהלות ישראל בנושא הפחתת פליטות גזי החממה.

בדו"ח נטען כי המשרד להגנת הסביבה לא גיבש תוכנית פעולה לאומית להפחתת הפליטה של גזי חממה ואף לא הצליח להשלים את הכנת התשתית המקצועית הדרושה לכך. המחקר לצורך הכנת הדו"ח נעשה בין החודשים מארס-יולי השנה, בעוד שהשר להגנת הסביבה נכנס לתפקידו בחודש אפריל, ושם בראש סולם העדיפויות של המשרד את נושא הפחתת הפליטות.

לכן, המשרד שכר את שירותי חברת המחקר מקינזי, לצורך מיפוי הפליטות של ישראל והכנת תוכנית פעולה לאומית להפחתת הפליטות. בינתיים המשרד עושה מאמצים לקדם את התוכנית בכנסת ובממשלה וספג עד כה לא מעט ביקורת על המתווה של התוכנית. יש הרואים בה לא מספיק, שכן מקינזי הגיעה למסקנה שבגלל הגידול החד שצפוי באוכלוסייה ישראל עד 2030 (בעיקר בגלל שנכללת בה האוכלוסייה הפלסיטינת שצפויה לגדול פי 4 עד אז) ישראל במקרה הטוב תוכל לבלום את הגידול ברמת הפליטות, ולא תוכל להפחית אותן.

במשרד להגנת הסביבה טוענים שצריך להפגין ריאליות ביעדים, ושהיעדים שהם הציבו, שיבלמו את מרבית הגידול הצפוי בפליטות, הם אלה שניתן יהיה לעמוד בהם, בין היתר בהתחשב בחוסר המודעות של הממשלה לנושא הסביבתי. כך או כך, תוכנית בהחלט שהוגשה אולם מטענות הדו"ח של המבקר, שפורסם היום ושמן הסתם יעורר הדים רבים - משתמע כאילו בכלל לא הוגשה תוכנית ולא נעשה כל מאמץ בכיוון.

מן הראוי היה שמשרד שעבודתו כל כך רגישה כמו זה של המבקר יקפיד על פרסום ביקורת מעודכנת ולא ייצא במסר כל כך מזיק, בעיתוי כל כך גרוע מבחינת ישראל, שמנסה לעלות כמה כיתות בבת אחת במסגרת ועידת קופנהגן. במשרד המבקר אומרים כי מכיוון שהתוכנית טרם אושרה מבחינתם הרי ש"לא נעשה כלום".

בדו"ח מצוין גם שהשירות המטאורולוגי שאחראי לתצפיות מטאורולוגיות ולתצפיות אקלים בישראל, מתקשה בניטור רב שנתי של שינויים אקלימיים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היא שמנטרת ברמה הארצית את פליטת גזי החממה. הנתונים שהיא מספקת אינם מפורטים דיים לצורך פיקוח ובקרה אפקטיבי. כמו כן ניטור הפליטה של גזי החממה אינו מוסדר בחקיקה בתקנות או בנהלים.

לקראת פתיחת ועידת קופנהגן למלחמה בהתחממות כדור הארץ, יגיש השבוע לנתניהו ולכנסת מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, דו"ח מיוחד על הטיפול בפליטת גזי חממה בישראל.

ממשרד המבקר נמסר, כי מדובר בביקורת בינלאומית משותפת עם עוד 10 מדינות המיוצגות באירגון האירופאי של מוסדות מבקרי המדינה - EUROSAI. משרד מבקר המדינה של ישראל השתתף לראשונה בפרויקט בינלאומי כזה. חבל שלא מדובר במקרה זה בהשתתפות אחראית.

נדרש גב מהממשלה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: עם כניסת השר ארדן לתפקידו, הוא הציב את הנושא כאחד מחמשת היעדים המרכזיים של המשרד ופעל תוך זמן קצר, של מספר חודשים, גם למינויה של ועדת שרים לשינויי אקלים, להקמת ועדת מנכ"לים שתפקידה ליישם תוכנית לאומית להפחתת פליטות ולהתקשרות עם חברת הייעוץ הבינלאומית 'מקינזי' שהשלימה בשבועות האחרונים את גיבוש התשתית המקצועית הנדרשת להכנת תוכנית פעולה לאומית.

לאחר סיום עבודת 'מקינזי' אימץ השר את המלצות הדו"ח שגובש ופנה לראש הממשלה בבקשה לקיים בדחיפות דיון בממשלה לאישור התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה.

כפי שמופיע בדו"ח המבקר (עמוד 13 הערה 18), התשתית המקצועית הנדרשת להכנת תוכנית פעולה לאומית להפחתת פליטות גזי חממה קיימת במשרד להגנת הסביבה והמשרד גיבש את מדיניות ויעדיו בנושא. אולם, לא ניתן להתעלם מכך שמשרדי ממשלה אחרים שבסמכותם נתונה הסמכות ליישום הצעדים הנדרשים, כמו משרד התשתיות, אינם מקבלים את עמדת המשרד להגנת הסביבה ומונעים למעשה את אישורה של התוכנית.

להערכתנו, בעקבות פעילות המשרד להגנת הסביבה והשר ארדן, גברה באופן משמעותי המודעות והמחויבות בקרב גורמי הממשלה והביאה להבנה בנחיצות גיבושה של תוכנית פעולה, למרות שיש לציין כי עד עצם היום הזה ישראל לא מתבקשת כלל על ידי האו"ם לנקוט בצעדי הפחתה, לאור מאפייניה הייחודיים.

אנו מקווים כי ראש הממשלה אכן יעמוד, כמתוכנן, בראש המשלחת הישראלית לועידת האקלים בקופנהגן, ובכך תתבטא מחויבותו ומחויבות הממשלה להמשך התהליך.